A partir de l’1 d’abril de 2023, els treballador@s ja no hauran d’entregar la baixa mèdica a l’empresa
El BOE del passat dijous 5 de gener publica una novetat important: els treballadors o treballadores ja no hauran de portar la baixa mèdica a l’empresa.
Recomanació: establir protocols interns regulant la conveniència de la comunicació de les baixes mèdiques
Quan entra en vigor aquesta novetat?
El dia 1 d’abril de 2023.
A partir d’aquesta data, els metges d'atenció primària ja no entregaran dues còpies del comunicat mèdic d'incapacitat temporal als treballadors amb baixa mèdica. La tradicional còpia per entregar a l'empresa desapareix i la persona que està malalta ja no serà la responsable de portar en mà aquest certificat a la feina.
La gestió serà telemàtica i seran els metges, la Seguretat Social, les mútues i les empreses els responsables d'intercanviar-se els documents necessaris, sense intervenció del treballador afectat, per gestionar la baixa o l'alta mèdica.
Aquests són els principals canvis en la gestió de les baixes, les confirmacions i les altes mèdiques:
El personal mèdic només entregarà un comunicat de baixa, confirmació o alta a l'usuari, que és l'actual exemplar per al treballador.
S'elimina la segona còpia, la de l'empresa, que rebrà la informació de manera telemàtica.
La persona treballadora ja no és la responsable d'entregar el comunicat a l'empresa, l'entitat gestora o la mútua, per evitar tràmits feixucs per a qui està malalt o en situació d'incapacitat temporal.
En el cas de baixes de menys de cinc dies s'emetran al mateix temps els comunicats de baixa i d'alta mèdica, com fins ara. Si la persona afectada no s'ha recuperat, podrà demanar una revisió abans que es faci efectiva l'alta i el metge podrà emetre el comunicat de confirmació si encara no està en condicions de tornar a treballar.
Les baixes mèdiques de més de 5 dies inclouran la data de revisió mèdica prevista, com fins ara. Els terminis màxims en què s'han de fer aquestes revisions i les posteriors en cas de confirmació de baixa varien en funció de si la baixa mèdica és d'entre 5 i 30 dies, de 31 dies a 2 mesos o a partir dels 61 dies.
Les revisions mèdiques de confirmació de baixa o d'alta es podran avançar als terminis previstos quan l'empresa o la mútua ho considerin necessari, en funció de l'evolució del pacient.
Qui gestionarà les baixes mèdiques i com?
A partir de l'abril, el procés de gestió de les baixes, confirmacions o altes mèdiques serà el següent:
El metge o la mútua enviaran el comunicat mèdic d'incapacitat temporal a la Seguretat Social de manera immediata o amb un dia hàbil de marge com a màxim.
La Seguretat Social comunicarà a l'empresa la informació rebuda.
Un cop rebuda la notificació, l'empresa tindrà un màxim de 3 dies hàbils per formalitzar les dades necessàries a través del sistema RED per gestionar aquest tràmit. Si no ho fa dins del termini establert, serà sancionada.
Aquesta informació és de caràcter general i no constitueix assessorament jurídic. Per rebre assessorament o ampliar aquesta informació poden posar-se en contacte amb el nostre despatx