L’IVA i l’IRPF dels vehicles cedits als treballadors
El passat 28 de juliol l'Agència tributària va emetre una nota informativa per repassar qüestions fiscals en relació amb vehicles d'ús mix. A continuació, resumim breument en què consisteix cada criteri i quins factors són determinants a l'hora de planificar la tributació d'un vehicle.
Criteri de disponibilitat
Aquest criteri s'aplica tant per IVA com per IRPF. El punt més rellevant és la determinació de si el vehicle en qüestió és o no necessari per a dur a terme l'activitat al qual es troba associat.
Un cop s'ha establert que efectivament és necessari per desenvolupar l'activitat, s'ha d'establir quin percentatge de l'ús que se li dona és per finalitats particulars. Cal remarcar que l'Agència Tributària no avalua l'ús efectiu, sinó que considera temps d'ús particular la mera disponibilitat del vehicle. Aquest càlcul es fa tenint en compte les hores del conveni professional concret de cada cas en comparació amb les hores de disponibilitat efectiva, que inclou les hores no laborals.
És rellevant destacar que la càrrega de la prova, és a dir, la tasca de demostrar aquesta afectació i en quin grau es produeix, recau exclusivament sobre el contribuent. L'administració pot exigir que es demostri aquesta presumpta afectació. Això implica tenir documentació i mitjans de prova adequats que, en cas d'una eventual inspecció, permetin determinar l'afectació a ús professional.
Aquest criteri s'aplica tant per IVA com per IRPF. El punt més rellevant és la determinació de si el vehicle en qüestió és o no necessari per a dur a terme l'activitat al qual es troba associat.
Consideració de la prestació: Onerosa vs. Gratuïta
A efectes d'IVA, la posada a disponibilitat que fa una empresa d'un vehicle es considera una prestació de serveis, i per tant està subjecte a l'impost. De forma general, perquè tingui la categoria de prestació onerosa, cal que el treballador destini una part de la seva renda o retribució "a favor" de l'empresari, sigui amb diners, o amb avantatges i/o renúncies de drets econòmicament avaluables.
Per tant, l'Agència Tributària la considerarà gratuïta en la resta de casos. Això implica que l'operació no sigui subjecte d'IVA, i per tant, no es puguin deduir les quotes.
Cal remarcar que en aquest cas sí que els criteris d'IRPF i d'IVA poden ser diferents, i pot qualificar-se una mateixa operació de retribució a efectes de renda, però que no rebi la qualificació d'operació onerosa a efectes d'IVA.
Deduïbilitat
A efectes d'IVA la regla general a tenir en compte per determinar el percentatge de deduïbilitat de les quotes en els vehicles afectes a l'activitat és al següent:
Els vehicles es tractaran com a béns d'inversió.
Com a regla general, l'IVA vinculat als turismes, remolcs, ciclomotors i motocicletes serà deduïble al 50%.
La regla anterior no impedeix que en alguns casos aquest percentatge s'hagi d'ajustar a l'alça o a la baixa, en funció de l'afectació directa del vehicle a l'activitat professional. Una data rellevant és que demostrar el percentatge d'afectació recau directament sobre el contribuent.
Això permet des del moment de l'adquisició, anar deduint de forma general, un 50% de l'IVA que sigui afecte al vehicle.
És rellevant tenir en compte que, en funció de si prèviament s'ha considerat una prestació onerosa o gratuïta, la cessió d'ús del vehicle per a l'empresa tindrà conseqüències diferents.
Autoconsum
Es produeix autoconsum en el cas concret d'una cessió sense contraprestació, per tant, gratuïta, però que concorrin les condicions previstes de l'article 12 de la llei de l'IVA, que són:
La transferència del vehicle del patrimoni empresarial al personal.
L'aplicació total o parcial al ús particular, per finalitats alienes a l'activitat empresarial, dels béns integrants del patrimoni empresarial o professional.
Altres prestacions de serveis, efectuades a títol gratuït pel subjecte passiu, sempre que es realitzin per a finalitats diferents de l'empresarial.
En aquest cas, l'operació passa a ser qualificada com a assimilada a una prestació de serveis i, per tant, subjecte a IVA. Pel que, l'empresari, haurà de suportar les quotes d'IVA i incloure-les a la seva declaració.
Aquest article de la llei de l'IVA persegueix que les operacions que inicialment serien no subjectes, quan es facin en l'àmbit de l'ús personal, tinguin condicions iguals a les dels consumidors finals, que en cap cas poden deduir les quotes suportades.
Base Imposable
Per últim, la base imposable pot diferir a efectes d'IVA o d'IRPF per a una mateixa situació.
En el cas de l'IVA, trobem que:
Si és cessió gratuïta, no és subjecte a IVA. Exceptuant l'autoconsum, en aquest supòsit, no hi ha base imposable i, per tant, no hi ha quota.
Si es tracta d'una cessió onerosa, caldrà determinar la base imposable i la prestació de serveis. Si existeix relació laboral, o es determina la situació d'autoconsum, es farà en funció de l'article 79.5., i s'haurà de considerar com a base el valor normal de mercat.
Respecte a l'IRPF, en el cas d'un vehicle propietat del pagador;
La base de l'ingrés serà un 20% anual del cost d'adquisició, inclosos els tributs. Si no és de propietat, s'aplica el mateix percentatge pel valor de mercat.
En el cas de vehicles elèctrics que s'ajustin a la normativa, el percentatge es pot reduir en un 30%
Apunt addicional a la nota: Extensió de criteri de l’IVA en vehicles d’agents i representants comercials
Addicionalment a la nota comentada, destaquem també que els agents i representants comercials col·legiats tenen la presumpció de l'afectació total dels vehicles destinats a la seva l'activitat professional, i per tant es poden deduir al 100% les quotes d'IVA.
Recentment, en la sentència TS 19-7-18, EDJ 529813 va ampliar criteri, i a part dels professionals autònoms, també va admetre aquesta presumpció als empleats comercials.
Tot i que la Sentència deixa la potestat final per determinar si efectivament es donen les condicions a l'Agència Tributària. És rellevant, en comparació amb el punt 3 d'aquest article, que en aquest cas la càrrega de la prova d'un percentatge diferent del 100% recau sobre l'Administració.
Per tant, la cessió d'un vehicle a un treballador comercial s'ha equiparat a les condicions d'un autònom del sector comercial.
Adjuntem la nota de referència per aquells que vulguin ampliar aquest resum.
Aquesta informació és de caràcter general i no constitueix assessorament jurídic. Per rebre assessorament o ampliar aquesta informació poden posar-se en contacte amb el nostre despatx