Novetats respecte a la factura digital
Es posposa previsiblement la data d’entrada en vigor del reglament SIF-Verifactu fins a l’any 2026.
Amb motiu de la publicació del Reial Decret 1007/2023 (de 5 de desembre) i l’Ordre Ministerial HAC/1177/2024 (aprovada el 17/10/2024), volem informar-lo/a sobre el nou Reglament SIF-Verifactu, que té per objectiu reforçar el control fiscal i digitalitzar el procés de facturació dels empresaris o professionals.
Qui està obligat?
Tots els empresaris o professionals, a excepció d’aquells que ja es troben acollits al Sistema d’Informació Immediata (SII) o no tenen obligación d’expedir factura.
Dates previstes d’entrada en vigor (pendent d’aprovació):
1 de gener de 2026: Subjectes passius de l’Impost de Societats.
1 de juliol de 2026: Resta d’empresaris i professionals.
(Això suposa un ajornament respecte a la data inicialment prevista del 01/07/2025).
Principals obligacions:
Implantació d’un sistema de facturació homologat i certificat:
Només es podran utilitzar programes homologats segons el reglament R.D.1007/2023.
No es permet l’ús de programes no certificats ni eines com Excel, Word o PDF per emetre factures.
El proveïdor informàtic ha de certificar que el software compleix amb els requisits tècnics i legals establerts.
El govern procedirà a concedir ajudes directes per a l’adquisició dels softwares homologats.
L’AEAT posarà a dispoisició dels contribuents un software gratuït per donar compliment al reglament.
Remissió de dades a l’AEAT (de moment de forma voluntària):
El sistema de facturació haurà d’estar preparat per enviar les dades de les factures a l’AEAT simultàniament a la seva emissió. Aquesta remissió serà voluntària durant 2026 i, pressumptament obligatòria per més endavant o a requeriment concret de l’Agència tributària.
Sancions importants en cas de disposició de programes de doble ús:
L’Agència tributària sancionarà de forma rigurosa si detecta qualsevol programari que pugui permetre una doble facturació fins i tot si no està en ús o no s’ha utilitzat mai.
Codificació i traçabilitat de les factures emeses:
Les factures hauran d’incorporar un codi QR ja siguin factures ordinàries o simplificades (tiquets).
Cada factura tindrà un codi únic alfanumèric i una empremta digital (hash).
No serà possible modificar una factura un cop emesa; en cas d’error, s’haurà d’emetre una factura rectificativa.
5. Objectius del reglament segons l’AEAT:
Garantir la inalterabilitat i seguretat en la facturació.
Promoure la digitalització i estandardització del procés.
Simplificar la gestió administrativa.
Fomentar la col·laboració ciutadana i combatre l’economia submergida.
Aquesta informació és de caràcter general i no constitueix assessorament jurídic. Per rebre assessorament o ampliar aquesta informació poden posar-se en contacte amb el nostre despatx