Estic obligat a fer la factura electrònica?

Les principals novetats de la nova Llei crea i creix

T'expliquem com afectarà la Llei Crea i Creix les teves obligacions en relació a la factura electrònica.

  • La nova llei generalitza la factura electrònica entre empreses.

  • En operacions amb particulars, la facturació electrònica continuarà sent voluntària a molts sectors.

La nova Llei Crea i Creix, com es coneix col·loquialment a la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses, ha introduït novetats a la factura electrònica. La més important és que la factura electrònica es generalitzarà en les operacions entre empresaris o professionals.

Com afecta la Llei
Crea i Creix les factures electròniques?

 

Tots els empresaris i professionals es veuran afectats per les condicions següents:

  • Estaran obligats a expedir, remetre i rebre factures electròniques en les relacions comercials amb altres empresaris i professionals.

  • Tindran l'obligació de proporcionar informació sobre els estats de la factura, tant si són destinataris com si són els emissors de la factura.

  • Les solucions tecnològiques i plataformes emprades han de garantir la interconnexió i la interoperabilitat gratuïtes. I és igual que aquestes siguin pròpies o ofertes per empreses de serveis de facturació electrònica.

  • El receptor de la factura no pot ser obligat a emprar una solució, plataforma o proveïdor de serveis de facturació electrònica predeterminat.

  • Durant un termini de quatre anys des de l'emissió de les factures electròniques, els destinataris poden sol·licitar-ne una còpia sense incórrer en costos addicionals.


Com ha de ser una facturació electrònica?

 

D'una banda, la facturació electrònica està subjecta als requisits del programari antifrau introduïts a l'article 29.2.j) de la Llei General Tributària. Això obligarà a comptar amb un programari certificat segons les condicions que es vagin establint reglamentàriament. En principi, pel que coneixem del projecte de reial decret, a partir del 2024, les principals característiques d'aquests programes i sistemes han de ser:

  • Es podrà rectificar una factura, però no esborrar o alterar-ne el registre informàtic.

  • El programari ha de permetre la possibilitat que remetis voluntàriament els registres a l’Agència Tributària de forma automàtica. Si així ho fas, les factures incorporaran la frase «Factura verificable a la seu electrònica de l'AEAT» o «VERI*FACTU» i estaràs subjecte a certs avantatges i condicions, com, entre d'altres:

  • No estaràs obligat a signar electrònicament els registres de facturació. El sistema només haurà de calcular la petjada o hash dels registres.

  • Es facilitarà la integració dels registres de facturació als llibres registre de l'IVA i de l'IRPF.

  • Els clients podran verificar que les teves factures han estat remeses efectivament a l'Agència Tributària.

També s'ha de complir el que exigeix ​​la normativa específica sobre facturació. Aquesta estableix que una factura només pot ser considerada electrònica quan s'expedeixi i es rebi en format electrònic. Per tant, no val imprimir en paper allò generat a través d'un programari de facturació.


Què hi té a veure la factura electrònica amb els terminis de pagament?

La Llei Crea i Creix preveu que s'aprovin diversos desenvolupaments reglamentaris. Un versarà sobre "els requisits tècnics i d'informació a incloure en la factura electrònica a efectes de verificar la data de pagament i obtenir els períodes mitjans de pagament". Amb això, es pretén idear solucions que facilitin la verificació de quines empreses incompleixen les normes antimorositat.


Quan entraran en vigor les noves obligacions?

El primer serà aprovar els reglaments que fixaran les condicions del procediment d'acreditació de la interconnexió i la interoperabilitat de les plataformes. Un cop aprovades aquestes normes, es donarà un termini d'un any a les empreses amb una facturació superior als vuit milions D'euros anuals. Si tens menys facturació, tindràs dos anys per adaptar-te.


Hi haurà sancions?

Sí, hi pot haver advertències o sancions de fins a 10000 euros per als qui, estant obligats a això, no ofereixin als usuaris la possibilitat de rebre factures electròniques o no permetin l'accés de les persones que han deixat de ser clients a les factures. I el mateix passa per a les empreses que prestin serveis al públic en general de transcendència econòmica especial que no compleixin les seves obligacions addicionals.


La principal ajuda és el programa Kit Digital. La factura electrònica s'hi inclou com una de les categories de solució de digitalització subvencionable.

El camí està marcat, la digitalització de la facturació és imparable i la facturació electrònica entre empreses és una de les properes parades.

Quins ajuts hi ha per adaptar-se a la factura electrònica?

Anterior
Anterior

Obligacions tributàries i mercantils del mes de novembre

Siguiente
Siguiente

Arrenca la tercera convocatòria del Kit Digital per a autònoms i microempreses